Sommigen waren compleet verrast, andere zagen ‘m al mijlenver aankomen: Apple’s nieuwe, compacte versie van haar übersuccesvolle iPad: de iPad Mini. Een paar weken na de officiële releasedatum is het nog maar weinigen gelukt er eentje op de kop te tikken. Wat is er allemaal aan de hand achter de schermen van het bedrijf dat juist zo geroemd wordt om haar geoliede distributiemachine?
In feite werd er al direct na de onthulling gewaarschuwd voor flinke leveringsproblemen. Kinken in de kabel van het productieproces in combinatie met een overweldigende vraag zorgen ervoor dat vraag en aanbod volledig uit balans raken. En inderdaad, na het eerste weekend dat de iPad Mini in de USA verkijgbaar was gingen er al een slordige drie miljoen over de toonbank. Een heus record, zelfs.
In de wandelgangen duiken inmiddels berichten op dat Apple druk doende is de voorraden aan te vullen, om zo alsnog aan de grote vraag te voldoen. Voorlopig is het niet duidelijk wat is alles betekent voor de verkrijgbaarheid van de iPad Mini Cellular. Tot nu toe was het de iPad Mini WiFi waarvan de tekorten ernstig waren, en al met al belooft dit weinig goed voor de iPad Mini met mobiele dataverbinding.
Het is bijna ironisch dat de opvolger van de illustere Steve Jobs, Tim Cook, het voormalige logistieke wonderkind van de tech gigant uit Cupertino, juist nú tegen logistieke problemen van een dergelijk omvang aanloopt. Maar als zijn visie de problemen niet kon voorkomen, kunnen we tenminste hopen dat zijn ervaring ervoor kan zorgen de iPad Mini in alle varianten tenminste voor de feestdagen normaal verkrijgbaar zal zijn.